Examens
De rijschool waar jij voorrang krijgt!
Theorie-examen
Wij raden aan meteen te beginnen met de theorie, zodat je de theorie meteen in de praktijk kunt gebruiken. Natuurlijk kunt je je theorie-examen ook halen voordat je start met je rijlessen.
Het makkelijkst leer je via i-theorie. Voor € 69,- kun je toegang tot i-theorie krijgen via onze rijschool. We bieden ook theorieboeken aan voor zelfstudie.
Een klassikale spoed opleiding is ook mogelijk.
Het theorie-examen wordt afgenomen door het CBR en je moet daarvoor minimaal 16 jaar zijn. Op het examen krijg je 40 vragen over verkeersregels en inzicht, waarvan je er 5 fout mag hebben. Je krijgt 25 vragen over gevaarherkenning, waarvan je er 12 fout mag hebben.
Vergeet niet een geldig legitimatiebewijs!
Tussentijdse toets
Dit is een rijtest die net zo verloopt als het praktijkexamen. Je kunt hiermee vrijstelling voor de bijzondere manoeuvres verdienen voor het eerstvolgende praktijk examen. Het is een soort proefexamen waarbij een examinator van het CBR ook het niveau van je rijvaardigheid beoordeeld. Gedurende de rest van je rij-opleiding kunnen we op basis van deze tussentijdse toets gerichter naar het praktijkexamen toewerken.
Een tussentijdse toets is niet verplicht in je lespakket, maar is zeker aan te raden. Het slagingspercentage is gemiddeld 80% hoger!
Voordelen:
- Je weet precies wat je tijdens het praktijkexamen kunt verwachten
- Minder nervositeit tijdens het praktijkexamen
- Vrijstelling bijzondere manoeuvres verdienen
Niet vergeten bij je tussentijdse toets:
Geldig legitimatiebewijs
Kopie uitslag formulier theorie examen
Oproep tussentijdse toets (via mail ontvangen van CBR)
Ingevuld zelfreflectieformulier (via mail ontvangen van CBR)
Praktijkexamen
Het praktijkexamen duurt ongeveer 55 minuten. Hiervan is ca. 15 minuten gereserveerd voor de kennismaking en uitleg vooraf en de toelichting op de uitslag achteraf. In overleg met jou rijdt de instructeur mee tijdens het examen.
Geen stress!
In het CBR examengebouw in Meppel of Heerenveen vertelt de examinator wat er van je wordt verwacht. Hij geeft je bijvoorbeeld een clusteropdracht (meerdere opdrachten tegelijk), een opdracht met het navigatiesysteem of een eigen route via verkeersborden. Je kunt tijdens het examen ook de opdracht krijgen om zelfstandig terug te rijden naar het examengebouw. Wat belangrijk is, is dat deze opdrachten gezien worden als een middel en niet als een doel. Als je per ongeluk rechts afslaat, terwijl je links moest, is dat dus helemaal niet erg! Het gaat erom hoe je het oplost.
Voordat het rijexamen echt begint
Voordat het examen echt begint moet je een kenteken lezen, om te kijken of je echt geen bril nodig hebt. Daarna stelt de examinator nog een aantal vragen over de auto (die hebben we in de lessen natuurlijk al besproken). Denk hierbij aan de vloeistoffen onder de motorkap, profiel en bandenspanning, controlelampjes en bijvoorbeeld de zit-stuur houding.
De examinator beoordeelt je rijvaardigheid en let daarbij op:
Voertuigbeheersing
Heb je het voertuig onder controle en weet je wat je doet
Kijkgedrag
Kijk je in de spiegels en zie je wat er om je heen gebeurd
Voorrang verlenen
Geef en neem je op de correct momenten voorrang
Andere weggebruikers
Hou je rekening met andere weggebruikers.
Bijzondere verrichtingen
Daarnaast moet je een twee bijzondere manoeuvres uitvoeren, waarvan er maar 1 goed hoeft te zijn. Natuurlijk moet het verkeersinzichtelijk wel een beetje kloppen. De bijzondere manoeuvres zijn:
Hellingproef
Je zet de auto stil op een helling. Vervolgens goed wegrijden m.b.v. de handrem of voetrem.
Keeropdracht
keren dmv steken in 3 keer.
bocht links- of rechtsom achteruit.
halve draai.
Parkeeropdracht
vooruit fileparkeren
achteruit fileparkeren
vooruit vakparkeren
achteruit vakparkeren